Begroting 2019

Paragraaf bedrijfsvoering

Beleid

Organisatieontwikkeling

In maart 2016 heeft het college besloten tot de doorontwikkeling van de gemeentelijke organisatie van Dronten en tot een daarvoor benodigde organisatiewijziging. In juni 2017 is de gewijzigde hoofdstructuur van de organisatie en de bijbehorende ontwikkelagenda vastgesteld. Bij de Voortgangsrapportage 2017 en 2018 zijn incidentele middelen gevraagd om de daarmee gepaard gaande ontwikkelingen (o.a. aanpassingen ICT en HR) te bekostigen. De afronding van deze ICT- en HR-aanpassingen loopt door in 2019.
Bij de Voortgangsrapportage 2016 is een frictiebudget beschikbaar gesteld om personele frictiekosten in de jaren 2016-2019 op te kunnen vangen.

Human Resource Management

De organisatie van de gemeente Dronten heeft de behoefte om mee te groeien met de maatschappelijke ontwikkelingen door het toepassen van de volgende organisatieprincipes:    
midden in de samenleving, gemeenschappelijke opgave, dienstverlenend, vertrouwen en verbinden. Dronten op Koers is de vlag waaronder de organisatie van de gemeente Dronten zich blijft ontwikkelen voor een continue verbetering van de dienstverlening aan de samenleving van de gemeente Dronten. De 4 V’s zijn het uitgangspunt voor de ontwikkeling van onze houding en gedrag. Vakmanschap, Verbinding, Vertrouwen en Vernieuwingskracht zijn de thema’s voor de komende jaren om te komen tot Dronten op Koers. Team HRM heeft in 2018 veel tijd gestoken in deze organisatieontwikkeling. De Dronten Academie is opgezet met als doel het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, er is een leiderschapstraject gestart en strategische HR instrumenten worden aangepast aan de nieuwe Koers. In 2019 zal Dronten op Koers wederom veel aandacht vragen en zal er veel tij een aandacht gestoken worden in de Dronten Academie, Leiderschap en HR-instrumentarium om ons te kunnen blijven ontwikkelen.

Wet Banenafspraak

Meer mensen met een arbeidsbeperking aan de slag! Dat is het doel van de Banenafspraak.  Het college heeft begin 2016 middels een besluit aangegeven dat zij zich in de jaren 2016-2017 hard willen maken om 4 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (met of zonder indicatie) een plekje binnen de gemeentelijke organisatie te geven. Dit in de vorm van een pilot. In 2016 zijn vier garantiebanen gecreëerd voor mensen met een indicatie. De doelstelling van deze pilot is hiermee ruimschoots binnen de 2 jaar bereikt! Begin 2017 is de pilot geëvalueerd. Bij de kadernota 2018 is de raad voorgesteld de werkplekken structureel in de begroting op te nemen. Hiermee nemen we als gemeente onze (maatschappelijke) verantwoording als een van de grootste werkgevers binnen Dronten.
Daarnaast zijn er in de catering binnen de gemeente Dronten aan 6 mensen met een indicatie een werkplek aangeboden waarvan 2 met een Participatiewetuitkering en 4 WSW-ers.

Formatie 2019

In de Kadernota 2019 zijn een aantal formatieplaatsen opgenomen welke onder de betreffende programma's nader worden toegelicht:

  • Programma 0: 1,2 fte inkoop, 0,3 fte Citymarketing en 0,3 fte Pas van Dronten, 1 fte regisseur dienstverlening (wens die via amendement is toegekend);
  • Programma 2: 1 fte civiel (wens die via amendement is toegekend);
  • Programma 3: 1 fte economie, 1,5 fte tijdelijke formatie voor 2 jaar acquisitie en accountmanagement/subsidiecoördinator;
  • Programma 5: 1 fte groenbeheer (wens die via amendement is toegekend);
  • Programma 8: 1 fte grondexploitatie, gedekt uit grondexploitatie en 0,67 fte wonen.

Planning&Control

De basis van het financiële beleid van de gemeente Dronten is de Planning- en Controlcyclus (P&C) De P&C-cyclus vormt het hart van de beheersorganisatie. Binnen deze cyclus zijn de processen, plannen en beheersen onlosmakelijk met elkaar verbonden. De relatie tussen de gemeentelijke doelstellingen dient helder te zijn. De P&C-cyclus is een belangrijk systeem om de beheersing van de bedrijfsprocessen te realiseren. Instrumenten om de uitvoering te beheersen en tijdig signalen af te geven zijn de programmabegroting, de voortgang- en slotrapportage en de jaarrekening en het jaarverslag.
Sinds 2016 is LIAS het ondersteunende informatiesysteem voor de P&C-cyclus. De P&C-documenten zijn vanaf Jaarstukken 2016 te raadplegen via deze portal.

Rechtmatigheid

In het 1e kwartaal 2018 is een aanbestedingstraject gestart voor de selectie van een accountant voor het boekjaar 2018 en 2019. De auditcommissie is vanuit de raad gesprekspartner voor de accountant.
Door de coördinator interne controle wordt in het 4e kwartaal 2018 een intern controleplan 2019 opgesteld. Daarin worden de aanbevelingen van de accountant naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole 2017 en de interim controle 2018 meegenomen.
In het organisatie brede interne controleplan is met ingang van 2018 ook de verbijzonderde interne controle voor het sociaal domein opgenomen. In het najaar 2018 wordt het IC-plan met de nieuwe accountant afgestemd.  

Financieel beleid

Het financieel beleid is gericht op een gezonde financiële positie voor onze gemeente en transparantie in het financieel handelen. Uitgangspunten voor het financiële beleid zijn het bereiken van een structureel sluitende meerjarenbegroting en te werken volgende wettelijke externe regels o.a. gemeentewet en Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Ook de interne regels, bijvoorbeeld de financiële verordening van de gemeente Dronten dienen te zorgen voor transparantie en duidelijkheid voor de raad, college en organisatie.
Het financiële beeld is sterk aan verandering onderhevig. Mede door de verbreding van het gemeentefonds in de Maartcirculaire 2018 is er sprake van een sluitende meerjarenbegroting (2019-2022).  

Bezuinigingen op de bedrijfsvoering

Taakstelling omdenken (2015-2018) en KCC 2015

Vanuit de bezuinigingen 2012-2015 staat alleen de ombuiging in relatie tot het KCC van     € 40.000 nog open in verband met het nog niet volledig realiseren van een KCC. Vanaf 2016 is een nieuwe taakstelling bedrijfsvoering opgenomen in relatie tot omdenken in taken van € 150.000. Daarvan is in 2016 € 80.000 gerealiseerd op de taak accountmanagement.

Taakstelling GREX 2014-2018

In 2013 is een taakstelling personeel grondexploitaties vastgesteld. Deze taakstelling is inmiddels deels ingevuld.

Taakstelling overhead

In 2012 is een taakstelling voor overhead opgenomen naar aanleiding van de samenwerking OFGV en GBLT. Met de raad is afgesproken deze taakstelling op overhead in verband met vermindering van formatie te verrekenen met uitbreiding van formatie. Door de invulling van nieuwe formatie o.a. op het Sociaal Domein is deze taakstelling in 2015 volledig ingevuld en is er op dit moment sprake van een positief saldo op de taakstelling overhead waaruit extra overheadkosten als gevolg van nieuwe formatie kan worden gedekt.

Taakstellingen

2019

Begroting 2018: taakstelling omdenken (2015-2018) en KCC 2015

-110.000

Stand Begroting 2019

-110.000

Begroting 2018: taakstelling GREX 2014-2018

-72.430

Stand Begroting 2019

-72.430

Begroting 2018: taakstelling overhead

170.456

2018: dekking formatieuitbreiding FPC

-40.000

Voortgangsrapportage 2018: aanpassing formatie (jeugd/water) budgetneutraal

174.266

Kadernota 2019: uitbreiding formatie structureel (6,97 fte)

139.400

Kadernota 2019: uitbreiding formatie tijdelijk (1,5 fte)

30.000

Stand Begroting 2019

474.122

Concerncontrol

Vaste onderdelen van concerncontrol zijn advisering op Planning&Control, rechtmatigheid en risicomanagement, het uitvoeren van 213a Gemeentewet onderzoeken en advisering aan de directie op de totale bedrijfsvoering van de organisatie. Naast advisering bij de financiële Planning&Control wordt in 2019 aandacht besteed aan de borging van de interne controle en de ontwikkelingen binnen het Sociaal Domein. Daarnaast is de concerncontroller verantwoordelijk voor monitoring van bovenstaande taakstellingen.

Onderzoek 213a GW doelmatigheid en doeltreffendheid

In het 4e kwartaal 2018 wordt door het college een onderzoeksplan 213a voor 2019 vastgesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met de onderzoeksonderwerpen van de rekenkamer. Vanuit een groslijst wordt een keuze gemaakt voor een onderzoek dat relevant is voor onze gemeente.

Digitale dienstverlening

Met de implementatie van de nieuwe website, www.dronten.nl, medio 2016 is een sprong voorwaarts gemaakt met de digitale informatievoorziening en dienstverlening. Dit krijgt de komende jaren verder vorm. De achterliggende systemen zijn toekomstbestendig waar het gaat om verdere uitbouw van de digitale dienstverlening. De verdere ontwikkelingen binnen dienstverlening zijn nader toegelicht in programma 0.

Nieuw beleid omtrent de motie inventarisatie gemeentelijke huisvesting

De motie Groen Links (mei 2017) betreffende het onderzoek naar mogelijkheden om de huisvesting te verbeteren is in 2018 nader uitgewerkt.