Wonen - Marketing wonen
Op basis van de eerste resultaten van de door Bureau Open ontwikkelde wooncampagne kunnen we constateren dat de campagne wordt opgemerkt door de doelgroep. De sociale media campagne laat zien dat de display-uitingen (online bannering) het prima deden; met name de plaatsing op landelijke nieuwstitels en Funda (regionale targetting) werkte zeer goed. De Facebook-campagne kende ondanks een wat tegenvallend bereik in de doelgroep een bovengemiddelde conversie van mensen die doorklikten naar de website. In 2019 willen we doorgaan op de ingeslagen weg. Het onderzoek naar het imago van Dronten toont aan dat Dronten in de ‘zachte’ waarden goed scoort en dat er bij de doelgroep over de meer ‘harde’ aspecten een beweging richting vooroordelen is (ver weg, stedelijk, duur). Dit toont aan dat het nog steeds noodzaak is om de ‘dichtbij’-waarden van Dronten te blijven communiceren. In dat opzicht is het ook zaak om de diverse marketingthema’s te stroomlijnen zodat er eenheid ontstaat en versnippering wordt tegengegaan. Idealiter voeren we in 2019 namens de gemeente Dronten campagne vanuit één noemer die de diverse thema’s (wonen, werken, ondernemen, studeren, recreëren) beslaat en waarin we de wooncampagne integreren.
Evaluatie studenten- en migrantenhuisvesting
In het coalitieakkoord “Naar nieuwe verbindingen” is opgenomen dat de gemeente Dronten wil investeren in een gezond en vitaal leef- en woonklimaat. Hierbij wordt onder andere gesproken over de huisvesting voor studenten en tijdelijke arbeidsmigranten. De toenemende vraag naar woonruimte voor de doelgroep studenten en tijdelijke arbeidsmigranten vraagt om een duidelijke visie op basis waarvan toekomstbestendige keuzes gemaakt kunnen worden. De eerder gehouden evaluatie heeft bouwstenen opgeleverd die betrokken worden bij de totstandkoming van deze visie. In de Voortgangsrapportage 2018 zijn middelen aangevraagd om tot deze visie te komen. Deze visie zal in 2019, in directe samenspraak met de betreffende stakeholders worden opgesteld.