Ontwikkelingsplan Hanzekwartier (€ 50.000 krediet in 2019 vastgesteld in Programmabegroting 2018)
Het Hanzekwartier nemen we gefaseerd in ontwikkeling. Gefaseerd niet alleen omdat het een groot gebied is, maar ook omdat het nog gedeeltelijk in gebruik is als bedrijventerrein. Als een deel daadwerkelijk in ontwikkeling wordt genomen dan stellen we voor dat deel een grondexploitatie vast en wikkelen we alle kosten en opbrengsten via de grondexploitatie af. Zo zijn er nu grondexploitaties voor de Scholenzone, Ottoplein, Heuvelpark Noord en de Havenkade.
Vooruitlopend op het vaststellen van een grondexploitatie worden ook voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet worden gedacht aan externe adviezen voor contractvorming, stedenbouwkundige expertise, milieuonderzoeken etc.
Indien binnen vijf jaar een grondexploitatie wordt vastgesteld dan worden de betreffende kosten alsnog ten laste gebracht van de grondexploitatie.
Om de bovengenoemde voorbereidingskosten inzichtelijk te houden is het met ingang van 2016 verplicht deze te activeren op de balans. Dit betekent dat er een krediet wordt aangemaakt waar geen rente aan wordt toegerekend en niet op wordt afgeschreven. Deze technische omzetting heeft een incidenteel positief effect op het gepresenteerde begrotingsperspectief.
Programma Omgevingswet (€ 195.000 in 2019 en € 90.000 in 2020 incidenteel vastgesteld in de Programmabegroting 2018)
Op 1 juli 2015 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Omgevingswet aangenomen. Het huidige Omgevingsrecht is complex en versnipperd. Er zijn meer dan 20 wetten en honderden regelingen en er is dan ook weinig ruimte voor een integrale benadering. De Omgevingswet moet gaan zorgen voor een integrale en gebiedsgerichte benadering. Daarbij is sprake van een vergaande decentralisatie van de regels voor de leefomgeving. Het kabinet wilde de Omgevingswet in 2019 in werking laten treden, maar in juli 2017 is dit uitgesteld naar 2021. Dat klinkt nog ver weg, maar de invoering van deze wet is naar verwachting een grote operatie, die veel gelijkenis vertoont met de transities in het Sociaal Domein.
In de Kadernota 2018 is aangegeven wat de kosten zijn die samenhangen met de invoering van de Omgevingswet. Het gaat daarbij om:
- grootschalige, wetstechnische integratie en herschikking van het omgevingsrecht;
- doorontwikkeling van integraal werken, samenwerking, dienstverlening en digitalisering;
- cultuuromslag voor iedereen, die zich bezig houdt met de fysieke leefomgeving.
Door middel van een 9-tal sporen wil de gemeente Dronten komen tot inpassing van de Omgevingswet. In de meerjarenbegroting was tot nu toe € 30.000 in 2017 en 2018 opgenomen voor planvoorbereiding. In 2018 is gestart met een traject om de gevolgen van de Omgevingswet richting organisatie en bestuur inzichtelijk te maken en daarbij ook te bekijken welke aanpak daar het beste op aansluit. Dit kan mogelijk leiden tot een aanpassing van de aanpak die aansluit op de wensen van de organisatie. Het traject dat wordt voorgestaan is vooral een traject van leren aan de hand van casuïstiek vanuit de gemeente Dronten; hoe pakken we zaken op in het licht van de nieuwe Omgevingswet (ruimtelijk en sociaal domein). De middelen die vanuit de kadernota 2018 zijn doorgeschoven naar de begroting 2019 zijn de volgende:
- 2019-2021 : € 195.000
- 2022 : € 90.000
De omgevingsvisie en het omgevingsplan worden na 2021 ontwikkeld. Gemeenten hebben daar ook nog ruim de tijd voor. Er geldt een overgangsperiode.
In deze kosten zijn de ICT-gevolgen voor het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) nog niet opgenomen als concreet bedrag maar als PM, omdat in het geheel nog niet duidelijk is hoe dit DSO wordt vormgegeven.